Pages

Nombre total de pages vues

vendredi 21 septembre 2012

سقوط محاور هامّة من دروس الثورة // 2



http://www.facebook.com/video/video.php?v=268344203205641&saved


سقوط محاور هامّة من دروس الثورة // 2  
مادمنا بصدد إجلاء الغبار على مواد 10 أكتوبر 2011 بمناسبة مسيرات الدفاع عن المقدّسات الدينية
وفي علاقة بالمادّة المنزّلة للتوّ تحت عنوان:
سقوط محاور هامّة من دروس الثورة
وهذا رابط المادّة:
هذه أغنية أنا اشعب ماشي
والسلام، عثمان الدرويش

تاريخ إضافة المقدّمة: الجمعة 5 ذو القعدة 1433 / 21 سبتمبر (أيلول) 2012
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أنا الشعب ماشي وعارف طريقي
كفاحي سلاحي وعزمي صديقـي
أخوض الليالي وبعيون أمالي
أحدد مكان الصباح الحقيقي
أنا الشعب ماشي وعارف طريقي
---
أنا الشعب كفي تقيد الحياة
تخضّر صحاري تبيد الطغاة
تعلي الحقايق رايات في البنادق
ويصبح تاريخي منارتي ورفيقي
أنا الشعب ماشي وعارف طريقي
---
أنا الشعب مهما يقيموا السجون
ومهما كلابهم تحاول تخون
حيطلع نهاري وأدمر بناري
بحور الكلاب والسجون من طريقي
أنا الشعب ماشي وعارف طريقي
---
أنا الشعب والشمس وردة في كمي
ونار النهار خيل بترمح في دمي
وتقضي ولادي على كل عادي
ومين اللي يقدر يوقف في طريقي
أنا الشعب ماشي وعارف طريقي

كلمات: احمد فؤاد نجم 
الحان: الشيخ امام 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاريخ المادّة الأصلية: 10 أكتوبر 2011

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire